Vilka är vi?

LTG Display retail solutions är Sveriges främsta leverantör av signage software, digital skyltning, skrivare, butikskommunikation, varuvisning och kunskap. Vi arbetar med flera av Sveriges största kedjor och hjälper mer än 3000 butiker/kunder inom dagligvaruhandel, fackhandel, detaljhandel samt varumärkesleverantörer. Vår ambition är att hjälpa butikskedjor att öka sin försäljning samt att effektivisera sitt arbete med skyltning och kampanjhantering.

LTG Display ingår i Amplex-koncernen

Amplex-koncernen är en privatägd svensk företagsgrupp. Gruppen rymmer 45 helägda rörelsedrivande företag med 600 medarbetare och har en total omsättning på cirka 2,8 miljarder kronor. LTG Display AB finns sedan 1997 med huvudkontor i Tyresö där vi har försäljning, IT-utveckling med support, ekonomiavdelning samt lager. Mer information om Amplex hittar du på www.amplexab.se

LTG Display har flera olika affärsområden.

Signage Workflow Solutions – Easy Display. Sveriges ledande signage software EasyDisplay som vi utvecklar med kunskap och samverkan tillsammans med Sveriges ledande butikskedjor. EasyDisplay kan styras centralt och kopplas till butikens affärssystem samt digital skyltning.

In-Store Communications – Retail Solutions. Det är i butiken som köpbesluten tas. I vårt sortiment av skyltmaterial och frontade produkter finns allt ni i behöver för att ordna skyltningen som ökar försäljningen.

Brands – POS Solutions. Unika produkter matchas bäst med unika exponeringslösningar. Låt vår kunskap om material, design, belysning och tryck ge er produkt det strålkastarljus den förtjänar.

I dagsläget har LTG Display 30 anställda. Alla drivs av att skapa smarta exponeringslösningar som gör underverk med försäljningssiffrorna. Vi tror på att förvalta den kunskap som vi byggt upp under vår tid i branschen. Att arbeta nära våra kunder, ta fram lösningar på deras problem och aldrig sluta vidareutveckla varuexponeringskonceptet. Att alltid ha den senaste informationen om våra kunders kunders sinnen och köpbeteende med i utvecklingsprojekten. Det gör att kunder som ICA, Coop och kedjor i Axfoodkoncernen stannar hos oss, år efter år. Det resulterar också i att nya kunder som ESSVE, SIKA och Carlsbergs ger oss förtroendet att ta hand om deras produktexponering. Det är vi mycket stolta över!

LTG Display - Ledning

ANDREAS PINTO
General Manager

MATS JOHANSSON
Sales Manager

"Vi erbjuder tjänster från mindre skyltprojekt upp till totalplanering och implementation av skyltlösningar för butikskedjor i Norden."
LTG Display retail solutions

Vår historia

LTG Display har en spännande historia som har formats av en nära kontakt med butikshandlare och viljan att förnekla deras tillvaro och optimera deras affärer. Vad har Las Vegas med LTG Displays tidiga bläcksatsning att göra? När blev ICA, Coop, Willys och Hemköp kunder? Hur har LTG Display vidareutvecklat varuexponeringskonceptet? Om det, och mycket annat, kan ni läsa här.

1989: Telekomjättar, skärmningsmaterial och internminnen

När LTG Marketing startades hösten 1989 låg en stor del av verksamhetens fokus på att producera skärmningsmaterial  åt telekomjätten Ericssons basradiostationer. Ericssonfabriker över hela världen försågs med LTG:s radiofrekvensblockerande material.

– På den tiden ville Ericsson att man skulle ha varit verksam i minst ett år innan man kunde handla med dem, så vi levde spartanskt det första året, berättar LTG Marketings grundare och tidigare VD Gunnar Enqvist.

Året därpå påbörjades försäljningen av internminnen till laserskrivare och senare också till stationära och bärbara datorer.

1992: Kompatibelt bläck, blodpåsar (!) och bläckstrålepapper

Gunnar upptäckte det kompatibla bläcket JetFill på en mässa i Las Vegas och tilltalades av ett kvalitetsalternativ till dyrt originalbläck. Vid den här tiden lös kompatibelt bläck med sin frånvaro på den svenska marknaden. Det såg LTG Marketing till att ändra på, något som genererade kunder som Esselte, vars skrivare Meto och Canon BJC 800 förbrukade stora bläckvolymer. Samma företag lyfte en lite annorlunda förfrågan om blodpåsar med bläck. Den något morbida idén om en bläckfylld blodpåse som skulle anslutas till en tom kassett i skrivaren visade sig vara en ultimat lösning för avbrottsfria utskrifter.

– Sen blev ElGiganten intresserade och vi anställde Lena (som jobbar kvar hos LTG än idag) som åkte runt och fyllde på bläck i deras butiker, berättar Gunnar som beskriver samarbetet som en win-win för såväl ElGiganten, deras kunder och LTG Marketing.

I mitten av 90-talet tog LTG Marketing fram ett koncept för Xerox: X-serien, som bestod av bestruket bläckstrålepapper. Plötsligt kunde privatpersoner göra exempelvis t-shirts och musmattor med egna motiv.

1998: LTG Marketing blir en del av Amplexkoncernen

1998 är ett viktigt år för LTG Marketing och företagets fortsatta utveckling. Företaget köptes upp av Amplex och har ingått i koncernen sedan dess.

1999: Skyltmjukvara, ICA och LTG Display

Året efter LTG Marketing-förvärvet köpte Amplex upp Enköpingbaserade Pelikanprodukter, vars skyltmjukvara Praiste (som kunde kopplas till handscanner och sedan utvecklades till EasyDisplay) kom att användas av ICA efter beslut på central nivå.

Man såg snabbt potentialen i att låta två företag fokusera på skärmningsprodukter respektive programvara, skrivare och skyltmaterial. LTG Display grundades för att ägna sig åt det sistnämnda med Tyresö som bas. Hit skickade butiker sina manus till skyltmaterial som skrevs ut på på LTG Displays HP-skrivare DesignJet 500. LTG Display sålde även skrivare från HP och Xerox och gjorde det bra.

– Bland annat utsågs vi till bästa svenska återförsäljare av Xerox C55, säger Gunnar och tillägger att LTG Display av tre personer.

2000: LTG Display växer och får stora kunder

LTG Display startade det nya milleniet med att vara först ut i Sverige med att sälja HP:s färglaserskrivare till butiker. Bland kunderna fanns bland annat Coop och ICA. Samtidigt såg man till att byta ut Xerox mot OKI. Valet av kvalitetsskrivare håller än idag – LTG Displays skrivarsortiment består fortfarande av HP och OKI.

Även Willys fick upp ögonen för LTG Displays skyltmaterial och programvara. LTG Displays handscanner gjorde det inte bara möjligt för en butiksanställd att göra samma jobb som tre, tidsåtgången minskade från tre veckor till en. Detta ledde till ytterligare en kund från Axfood-koncernen: Hemköp.

2002: Startskottet för utveckling av skyltprogrammet EasyDisplay

2002 anställdes programvaruutvecklaren Mats som skapade det smått magiska skyltprogrammet EasyDisplay. Sedan Mats gjorde entré har han sett till att samtliga versioner av programmet har kunnat lanseras.

2004 lanserades EasyDisplay 7 och Axfood är snabbast med att implementera programvaran för att effektivisera sin skyltning.

Allt eftersom butikshandlarnas behov av kampanjer ökade såg LTG Display till att utöka EasyDisplay med funktioner för annons- och mallproduktion. ICA Kvantum insåg snabbt vikten av att satsa på ett enkelt, säljande och enhetligt utseende i kampanjsatsningar och skyltning och valde, förstås, EasyDisplay som skyltprogramför sina butiker. Året var 2007.

2011: LTG Display Brands

LTG Display tog synlighetskonceptet ett steg längre med satsningen LTG Display Brands. Brands-seriens produkter förses med önskat varumärke och budskap, något som ökar varuexponeringen. Utmärkt, tyckte Scan och lät LTG Display ta fram tråg för att fronta sina produkter på bästa möjliga sätt.

LTG Display Brands blir en hit och två år senare krävs en Key account manager på området. Första uppdraget blir att ta fram profilerade tråglösningar åt Löfbergs Lila. Efter att ha konstaterat en stor efterfrågan av LTG Display Brands även i fackhandeln inkluderas även den affärsområdet några år senare.

2012-2015: EasyDisplay 8 och LTG Updater

När planerna på nästa version av EasyDisplay började ta form var kundens behov av funktionalitet den röda tråden. Under 2012 pågick utvecklingen av EasyDisplay 8 och LTG Updater. LTG Updater säkerställde att EasyDisplay-användare alltid hade tillgång till EasyDisplays senaste filuppdateringar.

2013 lanserades EasyDisplay 8 och Coop Nord var först ut som testpiloter för att kort senare investera i skyltprogrammet som uppdaterats med nya funktioner och ett lättanvänt användargränssnitt.

2014 valde Axfood att koppla ihop EasyDisplay 8 med sitt affärssystem Axbo. 2015 satsade ICA på EasyDisplay 8 i samtliga butiker och passade på att integrera det med sitt datasystem StoreOffice.

2018: Varuexponeringskonceptet vidareutvecklas

I dagsläget har LTG Display 30 anställda. Alla drivs av att skapa smarta exponeringslösningar som gör underverk med försäljningssiffrorna. Vi tror på att förvalta den kunskap som vi byggt upp under vår tid i branschen. Att arbeta nära våra kunder, ta fram lösningar på deras problem och aldrig sluta vidareutveckla varuexponeringskonceptet. Att alltid ha den senaste informationen om våra kunders sinnen och köpbeteende med i utvecklingsprojekten. Det gör att kunder som ICA, Coop och kedjor i Axfoodkoncernen stannar hos oss, år efter år. Det resulterar också i att nya kunder som ESSVE, SIKA och Carlsbergs ger oss förtroendet att ta hand om deras produktexponering. Det är vi stolta över.

Nästa år har vi gjort 30 år i branschen. Sen kör vi 30 till!

Text: Lina Spångberg

  • SHARE: